هر کس می تونه به شما اکسل یاد بده. اما من ، آنچه را که می توانيد با آن انجام دهيد ...

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 8
  • بازدید دیروز : 48
  • بازدید کل : 81143

آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک


آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

 آموزش قبلی: دسترسی به محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

در محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک چه می­ بینید.

گزینه­ ها و بخش­های مختلفی وجود دارد که در ابتدا ممکن است کاملا جدید باشند. می­ توانید این محیط را به 6 بخش اصلی تقسیم کنید:

محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

  1. نوار منو:این قسمت ، شامل چندین زبانه است. هر یک از این زبانه ­ها نیز حاوی دستوراتی است که می­ توانید آنها را برای تعامل و کار با اجزای مختلف ویژوال بیسیک بکار ببرید.یکی از نکاتی که هنگام کلیک بر روی هر زبانه متوجه خواهید شد ، این است که برخی از دستور­ها دارای میانبر صفحه کلید هستند که در آن نمایش داده می­ شود. برای مثال ، به زبانه Debug نگاهی بیندازید:

آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

2- نوار ابزار: مانند نوار­ابزار دسترسی­ سریع صفحه نمایش اکسل است که شامل برخی از گزینه­ های مفید بوده و می ­توانید گزینه ­های بیشتری نیز به آن اضافه کنید. مزیت آن این است که تنها با یک کلیک می ­توانید از ابزارهای آن استفاده کنید.نوار ­ابزار نمایش داده شده در تصویر فوق ، نوار ابزار استاندارد و پیش­ فرض ویرایشگر ویژوال بیسیک است.با این وجود 3 نوار ­ابزار دیگر نیز وجود دارد:

  • نوار ابزار Debug
  • نوار ابزار Edit
  • نوار ابزار UserForm

علاوه بر موارد فوق ، ویرایشگر ویژوال بیسیک امکان می­ دهد که نوار ابزار را ، به چند روش سفارشی کنید.

می­ توانید تمام این تنظیمات را با رفتن به زبانه View و انتخاب گزینه Toolbars تغییر دهید. ویرایشگر ویژوال بیسیک یک لیست با 4 نوار ­ابزار مختلف و گزینه ه­ایی برای دسترسی به پنجره محاوره ­ای Customize را نمایش می­ دهد.

آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

نوار ابزاری که با نماد تیک در سمت چپ آن مشخص شده است در حال حاضر توسط اکسل نمایش داده می­ شود. می­ توانید این نماد را برای افزودن یا پنهان کردن یک نوار ابزار خاص ، با کلیک بر روی نام آن ، اضافه یا حذف کنید. همچنین می ­توانید چند نوار­ ابزار را به ویرایشگر ویژوال بیسیک اضافه کنید. اگر روی Customize کلیک کنید ، ویرایشگر ویژوال بیسیک پنجره محاوره­ ای Customize را نشان می­ دهد که به شکل زیر است:

آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

با استفاده از این پنجره ، می­ توانید جنبه­ های اضافی مربوط به نوار ابزار که توسط ویرایشگر ویژوال بیسیک نمایش داده می شود را کنترل کنید. برای مثال، این پنجره شامل ، امکان کنترل نمایش نوار ابزار ، منوی میانبر یا اضافه کردن نوار ابزار جدید است.

همچنین می­ توانید با کلیک بر روی فلش کوچک در انتهای نوار ابزار نیز ، با حذف یا اضافه کردن گزینه­ ها آن را سفارشی کنید.با کلیک کردن روی سه نقطه خاکستری (ابتدای نوار ابزار) و کشیدن آن می­ توانید نوار ابزار را حرکت دهید.

آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

3- پنجرهProject Explorer: این قسمت محلی است که می ­توانید لیستی از تمام فایل­ های اکسل باز و برگه­ های آنها و افزونه ­هایی که بارگذاری می ­شوند را در آن مشاهده کنید. به عنوان مثال ، اگر یک فایل با 3 برگه داشته باشید ، در این پنجره نشان داده می ­شود. هر فایل اکسل و یا افزونه ه­ایی که در حال حاضر باز است در Project Explorer به عنوان یک Project (پروژه) جداگانه ظاهر می ­شود.

ماژول­ ها (modules) فرم­های­ کاربر (user forms) و ماژول­ های­­­ کلاس (class modules) موجود در فایل­ های اکسل نیز در این پنجره لیست می­ شود.

یک پروژه ، همان­طور که در وب­سایت مایکروسافت بیان شده است ، مجموعه ­ای از ماژول ها است. جان والکنباخ در کتاب Excel VBA Programming for Dummies بیان می­ کند که یک پروژه می ­تواند به عنوان مجموعه ­ای از اشیاء که به صورت یک طرح کلی مرتب شده ­اند شناخته شود. هر پروژه ممکن است شامل پوشه ­های زیر باشد:

  • یک پوشه به نام Microsoft Excel Objects (اشیاء مایکروسافت اکسل) ، که همیشه در هر پروژه ظاهر می­ شود. این پوشه معمولا شامل 2 نوع شیء است :
  1. برگه های موجود در فایل­ اکسل مربوطه. به عبارت دیگر هر یک از برگه ­ها یک شیء جداگانه محسوب می ­شود.
  2. خود فایل اکسل ، که ThisWorkbook نامیده می­ شود.
  • پوشه ماژول هنگامی ایجاد می ­شود که پروژه حاوی ماژول­ های VBA باشد.
  • اگر پروژه حاوی شیء UserForm ، که برای ایجاد پنجره محاوره­ ای سفارشی استفاده می ­شود باشد Project Explorer یک پوشه به نام Forms را نشان می­ دهد.
  • یک پروژه همچنین می­ تواند شامل ماژول­ های کلاس باشد ، در این حالت پنجره پروژه ، یک پوشه به نام Class Modules را نیز نشان خواهد داد.
  • در نهایت ، اگر پروژه دارای Reference است ، یک پوشه هم به نام References نشان داده می­ شود.

آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

همان­طور که در تصویر فوق می­ بینید ، تنها پروژه ­ای که ظاهر شده است ، پروژه Record Macro. xlsm است. در پوشه Microsoft Excel Objects می­ توانید ببینید که فایل اکسل دارای یک برگه است. در نهایت این پروژه شامل یک ماژول VBA نیز است ، بنابراین پوشه ماژول قابل مشاهده است. هیچ شیءModules , UserForm  Class یا References وجود ندارد. بنابراین ، پوشه ­های مربوط به آنها ظاهر نمی­ شود.

ویرایشگر ویژوال بیسیک این امکان را می ­دهد که قسمت­ های مختلف لیست را با کلیک روی "+" یا "-" گسترش دهید یا جمع کنید. هنگامی که یک پوشه گسترش می­ یابد می­ توانید اجزای داخل آن را ببینید.

اگر Project Explorer را نمی ­بینید ، می ­توانید آن را با استفاده از روش­ های زیر نمایش دهید:

  • از کلید میانبر Ctrl+R استفاده کنید.
  • روی آیکن Project Explorer در نوار­ابزار کلیک کنید.

آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

  • به زبانه View بروید و روی گزینه Project Explorer کلیک کنید.

آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

می­ توانید پنجره Project Explorer را با استفاده از یکی از روش­ های زیر مخفی کنید:

  • با کلیک دکمه ضربدر
  • با راست کلیک در هر نقطه ­ای از پنجره Project Explorer و انتخاب گزینه Hide

4- پنجره Properties: این پنجره ویژگی اشیائی که در حال حاضر در Project Explorer انتخاب شده است را نمایش می­ دهد و این امکان را می ­دهد که این ویژگی­ ها را ویرایش ­کنید. به این پنجره به ویژه هنگام ایجاد UserForm­ها بیشتر نیاز خواهید­داشت. اغلب از این پنجره برای تغییر نام و ویژگی Visible برگه اکسل استفاده می­ شود.

امکان پنهان کردن یا نمایش پنجره Properties نیز وجود دارد.

اگر ویرایشگر ویژوال بیسیک در حال حاضر پنجره Properties را نمایش نمی­ دهد ، یا از میانبر صفحه کلید F4 استفاده کنید و یا روی آیکن پنجره Properties در نوار­ابزار کلیک کنید.

آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

برای نمایش آن ، همچنین می ­توانید از زبانه view گزینه Properties Window را انتخاب کنید.

آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

این پنجره را می­ توانید به کمک یکی از روش­ های زیر مخفی کنید:

  • با کلیک دکمه ضربدر
  • با راست کلیک در هر نقطه ­ای ازپنجره Properties و انتخاب گزینه Hide

5- پنجره کد:در این پنجره ، کد VBA ضبط شده با اکسل یا کد نوشته­ شده توسط کاربر نمایش داده می­ شود. در ادامه خواهید­دید که ماکروی ضبط شده شما نیز ، در پنجره­ کد یک ماژول ذخیره شده است. علاوه ­بر نمایش کد ، در واقع در این پنجره می ­توانید کد­های VBA را بنویسید یا ویرایش کنید.

برای هر شیء موجود در قسمت Project Explorer ، مانند فایل­ ها ، برگه ­ها ، ماژول ­ها و ... یک پنجره ­کد وجود دارد. با انجام هر کدام از موارد زیر می­ توانید به پنجره­­ کد شیء مورد نظر موجود در Project Explorer ، دسترسی داشته باشید:

* دوبار کلیک روی شیء

استثناء این قانون UserForm­ها است. اگر روی UserForm دوبار کلیک کنید ، ویرایشگر ویژوال بیسیک UserForm را در نمای طراحی نمایش می­ دهد.

* انتخاب شیء و سپس ، کلیک روی گزینه Code در زبانه View

آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

* با استفاده از میانبر صفحه کلید F7

* انتخاب شیء و کلیک روی آیکن View Code که در بالای پنجره Project Explorer ظاهر می­ شود.

آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

* راست کلیک بر روی شیء و انتخاب View Code از لیست باز شده

آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

6- پنجره Immediate: هدف اصلی این پنجره ، این است که به شما کمک ­کند تا متوجه خطاهای موجود در کد­ها شوید ، و برای چک کردن و یا اشکال ­زدایی کد VBA از آن استفاده کنید.یکی از راه­ های استفاده از این پنجره ، استفاده از دستور Print.Debug در داخل کد و سپس اجرای ماکرو است.اگر نتیجه Print.Debug را در پنجره Immediate دریافت­ کنیم ، می­ دانیم که حداقل کد تا آن خط مشکلی ندارد.

این پنجره به­ طور پیش ­فرض قابل مشاهده نیست و می­ توانید آن را با انجام هر یک از موارد زیر نمایش دهید:

* با استفاده از میانبر صفحه کلید Ctrl + G

* با کلیک روی زبانه view و انتخاب گزینه Immediate Window

آناتومی محیط ویرایشگر ویژوال بیسیک

می­ توانید پنجره Immediate را به کمک یکی از روش­ های زیر مخفی کنید:

  • با کلیک دکمه ضربدر
  • با راست کلیک در هر نقطه­ ای ازپنجره Immediate و انتخاب گزینه Hide

آموزش بعدی: محل قرار­گیری کد­های VBA ماکروی ضبط شده

  *جهت دریافت کتاب های آموزش ماکرونویسی با اکسل روی تصویر کلیک کنید*

 

کتاب آموزش ماکرو نویسی با اکسل

  انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 562

حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به exceldepo می باشد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما