هر کس می تونه به شما اکسل یاد بده. اما من ، آنچه را که می توانيد با آن انجام دهيد ...

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 63
  • بازدید دیروز : 22
  • بازدید کل : 80747

آشنایی با ماکرو VBA


آشنایی با ماکرو  VBA

ماکرو چیست؟

ماکرو دنباله ای از دستورالعمل ها است. این توالی دستورالعمل ها بعضی از جنبه های اکسل را که بطور منظم انجام می دهید ، خودکار می کند. هنگامی که با استفاده از ماکرو برخی از کارهای خود در اکسل را به صورت خودکار انجام می دهید ، می توانید با کارایی بیشتر و با خطاهای کمتری عمل کنید. به عنوان مثال ، می توانید یک ماکرو برای قالب بندی و چاپ گزارش فروش پایان ماه خود ایجاد کنید. بعد از ایجاد ماکرو ، می توانید ماکرو را اجرا کنید تا بسیاری از کارهای زمان­ بر را بطور خودکار انجام دهید.

برای ایجاد و استفاده از ماکروهای ساده VBA نیازی به صرف انرژی ندارید. گاه به گاه می توانید ابزار ضبط کننده ماکروی اکسل را روشن کنید: اکسل اقدامات شما را ضبط کرده و آنها را به یک ماکروی VBA تبدیل می کند. هنگام اجرای این ماکرو ، اکسل دوباره این اقدامات را انجام می دهد.

اینجا بخشی از مقدمات ماکرونویسی را می توانید مطالعه کنید.

 با این حال ، کاربران پیشرفته ، می توانند کدی را بنویسند که به اکسل می گوید وظایفی را که نمی توان با ضبط کننده ماکرو ثبت کرد , انجام دهد. به عنوان مثال:

 کارهایی که می توانید با ماکروی VBA انجام دهید

 VBA یک زبان برنامه نویسی بسیار غنی است و هزاران کاربرد دارد. چند مورد در زیر ذکر شده است که می توانید با ماکروی VBA انجام دهید.

  •  متن های طولانی و تکراری وارد کنید. بعضی اوقات ممکن است لازم باشد متن استانداردی را در طیف وسیعی از سلول ها وارد کنید. می توانید بجای تایپ آن , ماکرویی ایجاد کنید. به عنوان مثال ، می توانید یک متن استاندارد را برای پیام فکس ایجاد کنید که شامل تمام اطلاعاتی است که تغییر نمی کند ، مانند نام ، آدرس و شماره تلفن. سپس هر زمان که می خواهید یک فکس جدید ارسال کنید ، لازم است که به جای تایپ کردن مجدد اطلاعات ، ماکرو را اجرا کنید.
  •  مراحلی را که مرتباً در اکسل انجام می دهید ، خودکار کنید. به عنوان مثال ، ممکن است نیاز به تهیه گزارش فروش پایان ماه داشته باشید. می توانید یک ماکرو ایجاد کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.
  • عملیات تکراری را خودکار کنید. اگر نیاز به انجام کاری در فایل های مختلف دارید ، می توانید هنگام انجام آن برای بار اول ، یک ماکرو ضبط کنید. سپس به ماکرو اجازه دهید این عمل را در فایل های دیگر تکرار کند.
  • یک دستور سفارشی ایجاد کنید. به عنوان مثال ، می توانید چندین دستور اکسل را با هم ترکیب کنید ,که تنها با فشردن یک کلید از صفحه کلید یا کلیک ماوس اجرا شوند.
  • می توانید برای کاربرانی که اطلاعات زیادی در مورد اکسل ندارند ، پیشاپیش الگوهای ساده ای ایجاد کنید. به عنوان مثال ، می توانید یک الگوی هزینه ماهانه بدون خطا تنظیم کنید.
  • می توانید یک تابع جدید ایجاد کنید. اگرچه اکسل طیف گسترده ای از توابع داخلی را دارد ، اما می توانید توابع سفارشی نیز بسازید که فرمول های شما را بسیار ساده می کند.
  • برنامه های کاملی مبتنی بر ماکرو ایجاد کنید. می توانید با استفاده از ماکروی اکسل پنجره های محاوره ای سفارشی ایجاد کرده و دستورات جدیدی را به ریبون اکسل اضافه کنید.
  • افزونه (add-in) های سفارشی برای اکسل ایجاد کنید. بیشتر افزونه های موجود برای اکسل با ماکروهای اکسل ساخته شده اند.

  توجه: ممکن است VBA را با VB اشتباه بگیرید (VB مخفف ویژوال بیسیک است). VB یک زبان برنامه نویسی است. این امکان را به شما می دهد تا برنامه های اجرایی (فایل های EXE) ایجاد کنید. اگرچه VBA و VB اشتراک زیادی دارند ، اما زبان های برنامه نویسی متفاوتی هستند.

در آموزش های بعدی  ، ماکروهای VBA را  عمیق تر بررسی خواهیم کرد. منتظر باشید.

 آموزش بعدی: اضافه کردن زبانه Developer به ریبون اکسل

*جهت دریافت کتاب های آموزش ماکرونویسی با اکسل روی تصویر کلیک کنید*

 

کتاب آموزش ماکرو نویسی با اکسل

  انتشار : ۹ مهر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 266

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به exceldepo می باشد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما