هر کس می تونه به شما اکسل یاد بده. اما من ، آنچه را که می توانيد با آن انجام دهيد ...

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 14
  • بازدید دیروز : 46
  • بازدید کل : 80208

تنظیمات امنیتی ماکرو


تنظیمات امنیتی ماکرو

احتمالاً در مورد ویروس ­های رایانه ­ای می­ دانید ، که می­ تواند برخی موارد ناگوار را برای سیستم شما به وجود آورد. آیا می­ دانید ویروس­ های رایانه ­ای نیز می ­توانند در یک فایل اکسل سکونت داشته باشند؟ درسته.

در واقع نوشتن ویروس رایانه ­ای با استفاده از VBA بسیار ساده است. یک کاربر ناآگاه می­ تواند یک فایل اکسل را باز کند و ویروس را به سایر فایل­ های اکسل و بخش­ های دیگر سیستم گسترش دهد.

با گذشت سال ها ، مایکروسافت به طور فزاینده ­ای نگران مسائل امنیتی است که چیز خوبی است. اما بدان معنی نیز است که کاربران اکسل باید چگونگی عملکرد آنها را تحمل کنند.

می توانید از مسیر File➪Options➪Trust Center➪Trust Center Settings نظیمات امنیتی اکسل را بررسی کنید.

اگر روی زبانه Macro Settings (در سمت چپ پنجره محاوره ای Trust Center) کلیک کنید گزینه­ های شما به شرح زیر است:

Disable all macros without notification: تمام ماکروها بدون اطلاع رسانی غیرفعال شود. این گزینه:

همه ماکروها را غیرفعال می ­کند ، به جز آنهایی که در پوشه ­های امن ذخیره شده ­اند.

Disable all macros with notification: احتمالا متوجه اختلاف بین این گزینه و گزینه قبلی شده ­اید اکنون اکسل شما را مطلع می ­کند که ماکرو­ها غیرفعال شده ­اند. این گزینه ، گزینه پیش­ فرض و توصیه شده اکسل است.

این هشدار اکسل , که ماکروها فعال نیستند ، به شما اجازه می دهد به ­طور مشخص تعیین­ کنید که آیا می ­خواهید ماکرو را برای فایل اکسل فعال کنید یا خیر.

اگر دقیق ­تر بیان­ کنم ، چنانچه شما یک فایل حاوی ماکرو باز کنید (و ویرایشگر ویژوال بیسیک هم باز نباشد) پیام زیر , شامل یک دکمه در ریبون اکسل نمایش داده می­ شود ، که می ­توانید برای فعال کردن ماکروها کلیک کنید.

Disable all macros except digitally signed macros: فقط ماکروهایی با امضای دیجیتالی ، مجاز به اجرا هستند (اما حتی برای آن دسته از امضاهایی که به عنوان مورد امن آنها را علامت­ گذاری نکرده ­اید ، هنوز اخطار امنیتی را دریافت می کنید).

Enable all macros: اجازه می­ دهد همه ماکروها بدون هشدار اجرا شوند. این گزینه توصیه نمی ­شود زیرا امکان اجرای کد خطرناک وجود دارد.

این سناریو را در نظر بگیرید: شما یک هفته را صرف نوشتن یک برنامه VBA می ­کنید که باعث تغییراتی در شرکت شما خواهد شد. آن را کاملا آزمایش کرده و سپس برای رئیس خود ارسال می­ کنید. وی شما را به دفتر خود فرا می­ خواند و ادعا می­ کند که ماکروی شما به هیچ وجه کاری انجام نمی ­دهد.

چه خبر است؟

این احتمال وجود دارد ، تنظیمات امنیتی اکسل , رئیس شما اجازه نمی­ دهد ماکروها اجرا شوند. یا شاید گزینه پیش فرض مایکروسافت برای تنظیمات امنیتی فعال است و ماکروها را غیرفعال کند.

خط پایان؟ فقط به این دلیل که فایل اکسلی حاوی ماکرو است ، هیچ اطمینانی نیست که این ماکرو اجرا شود. همه اینها به تنظیمات امنیتی بستگی دارد و اینکه آیا کاربر برای فعال یا غیرفعال کردن ماکروها کدام گزینه را انتخاب کرده است.

 باید ماکرو­ها را برای فایل­­ هایی که با آنها کار می­ کنید ، فعال کنید. توصیه من استفاده از سطح امنیتی گزینه دوم است. سپس وقتی فایلی را که ایجاد کرده ­اید باز کنید ، می ­توانید ماکروها را به سادگی فعال کنید. اگر فایل شخصی را که نمی­ شناسید باز می ­کنید ، باید ماکروها را غیرفعال کنید و کد VBA را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی هیچ چیز مخرب نیست. معمولاً شناسایی کد VBA مشکوک بسیار ساده است.

گزینه­ های دیگری (مانند تعیین پوشه امن) نیز برای بررسی سطح امنیت ماکرو­ها وجود دارد که در جلد اول مجموعه کتاب هاب برنامه نویسی با اکسل به تفضیل به آن­ها پرداخته شده است.

*جهت دریافت کتاب های آموزش برنامه نویسی با اکسل روی تصویر کلیک کنید*

 

کتاب آموزش ماکرو نویسی با اکسل

  انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 527

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به exceldepo می باشد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما